Kosár

Futópad vásárlás előtt

A futópadok a legnépszerűbb fitneszgépek a világon az eladási statisztikák alapján. Rendkívül közkedvelt termékek a felhasználók körében így nagyon sok otthonban összefuthatunk valamilyen futópaddal. A futópadokon szinte kortól függetlenül bárki edzhet, lehet idős, fiatal, élsportoló vagy esetlegesen sérült rehabilitációra szoruló ember.
Miért Futópad?
Sokan teszik fel bizonytalanul ezt a kérdést munkatársainknak ezért gondoltuk írunk róla pár sort, hogy ezzel is segítsük Önöket a döntés esetleges meghozásában.

Néhány rövid válasz:

– Mert az egyik legjobb fitneszgép a piacon

– Mert egy jó futópad időálló és megbízható edzési eszköz

– Mert az egyik legegéségesebb mozgásforma

– Mert nagyon sok fő izomcsoportot edzhetünk vele így nem kell több gépet megvásárolnunk

– Mert sok mindenre alkalmas – futás, kocogás, séta, állóképesség javítás, szív – érrendszer és kerringés javítására, zsírégetésre, szálkásításra…

A futópadok a legnépszerűbb fitneszgépek a világon az eladási statisztikák alapján. Rendkívül közkedvelt termékek a felhasználók körében így nagyon sok otthonban összefuthatunk valamilyen futópaddal. A futópadokon szinte kortól függetlenül bárki edzhet, lehet idős, fiatal, élsportoló vagy esetlegesen sérült rehabilitációra szoruló ember. Természetesen mindenkinek más és más szempontokat kell figyelembe vennie ezért nem beszélhetünk általánosságban. Az alábbiakban megpróbálunk azonban mégis először áltlánosságban beszélni a futópadokról, majd megemlítjük, hogy kinek mire kell még figyelnie!

Minden futópadon lehet többféle futási mozgásformát végezni, sétálhatunk, kocoghatunk, futhatunk, sprintelhetünk vagy akár erőltetett menetet is végezhetünk és mindezt természetesen többféle sebességen és dőlésszögben is végezhetjük. Általában a dőlésszögeket pozitív irányba lehet állítani, de egyes modelleken lehetőség van a negatívba állításra is, így olyan érzést és mozgást végezhetünk, mintha egy lejtőről sétálnánk vagy futnánk le. Futópadok fel vannak szerelve általában egy komoly és komplett konzollal melyen rengeteg funkció található. Ezek a funkciók az edzésünk elősegítésére szolgálnak, persze vannak kényelmi és motivációs funkciók is. Általában többféle program található a futópadok konzolján – bemelegítő és levezető edzések, verseny és erőnléti edzések, testformáló – zsírégető edzések, anaerob edzések… típus és márkafüggő lehet a programok száma, minősége és mennyisége is. Vannak márkák a piacon akiknek egyedülálló programokat fejlesztenek és csak azokban a márkájú gépekben találhatjuk meg ezeket a programokat – ilyen a Horizon Fitness és Vision Fitness márka is. Nagyon fontos megemlíteni még az ízületkímélő rendszereket is. Itt is többféle megoldással találkozhatunk, vannak márkák és termékek melyben különböző fantázia nevekkel ellátott ízületkímélő rendszernek mondott gumipogácsák találhatóak – ezek van hogy semmit nem érnek és van hogy igen… Vannak márkák melyekben a futólapba beépített komoly ízületkímélő rendszer található, ilyen például a felső kategóriás Kettler Marathon HS és Marathon XL futópad (sajnos azonban ezeket már nem gyártják) – vannak olyan márkák melyekben egyszerre 2-3 ízületkímélő rendszer is található ilyen futópadok a Horizon Fitness és Vision Fitness futópadok. Ízületkímélő rendszerekről az alábbi linkre kattintva hasznos infókat tudhatnak meg: Ízületkímélő rendszerek

Bevezetőnk egy kissé hosszúra nyúlt, de bízunk benne hogy hasznos infókkal szolgál az Ön részére. Természetesen a megfelelő futópad kiválasztásában továbbra is állunk rendelkezésükre! Szakértőink segítenek – keressenek bennünket bátran

Futópad kiválasztásához szükséges információk- általánosságban:
Technikai paraméterek:

Futópad motor
Futófelület szélessége
Futópad ízületkímélő rendszer
Futópad teherbírása
Futópad konzol
Egyéb paraméterek:

Futópad dőlésszög vezérlés
Futópad sebesség vezérlés
Futópad programok
Futópad pulzusmérés
Futópad felhsználói adatok
Futópad tárolhatósága
Futópad biztonság
Futópad motor:
Általában a futópad motorjának teljesítménye a legfontosabb tényező egy futópad vásárlásakor. A teljesítményt LE-ben adják meg. Fontos két dolgot is megemlíteni!

1. Csak a folyamatos teljesítményt vegyük figyelembe az u.n. csúcs teljesítményt ne mert az nem állandó hanem csak egy pillanatnyi amit a futópad nem képes hosszútávon biztosítani!

2. 2010-ben már nem feltétlenül igaz, hogy a motort kell nézni mekkora, mivel a technika fejlődésével kisebb motorokat gyártanak nagyobb teherbírással ilyenek pl a Horizon Fitness vagy Vision Fitness futópadok. Kisebb motorral rendelkeznek, viszont nagyobb az élettartamuk és az erejük is mint egy hasonló kaliberű motornak. Kevesebb az energia fogyasztása és csendesebb is! Ráadásul minden Horizon és Vision motorra 10 év garancia van!

Futófelület szélessége:
Nagyon fontos a futófelület szélessége és a hossza is. Magas felhasználó mindenképpen hosszabb és szélesebb futópadot válasszon a kényelmes edzés érdekében. Ma már kiváló árban kaphatóak az edzőtermi méretű futópadok melyek futófelülete 150×50 cm körüliek. Lehetőség szerint ne vásároljunk futópadot 130×45 cm- es futófelület alatt, ha futásra szeretnénk használni!

Futópad ízületkímélő rendszer:
Az egyik legfontosabb tényezőnk legyen vásárláskor! Az ízületkímélő nagyon fontos, hiszen azért veszünk, vagy vennék fitnesz terméket, hogy javítsunk a jelenlegi fizikai állapotunkon és ne rontsunk rajta. Egy jó ízületkímélő rendszer segítségével komoly sérülésektől és későbbiekben kialakulható porckopásoktól kímélhetjük meg magunkat.

Futópad teherbírása:
Egy átlagos futópad minden gond nélkül elbír hosszútávon is egy átlagos felhasználót, azonban ha a testsúlyunk nem átlagos akkor mindenképpen próbáljunk meg olyan futópadot vásárolni ami elbírja a súlyunkat. Például ha a súlyunk 150kg akkor ne vegyünk olyan padot ami 145kg-os teherbírással rendelkezik – valószínűleg a pad elbírná a súlyunkat de ha bármi garanciális probléma felmerülne akkor könnyedén erre foghatja a kereskedő és nem javítja meg garanciálisan.

Futópad konzol:
Futópadokon különböző konzolokat találhatunk, melyek különböző tulajdonságokkal bírnak. Itt nem lesz könnyű dolgunk a választásban, hiszen rengeteg program és egyéb funkció áll / állhat rendelkezésünkre. Lehetőleg olyat válasszunk ami viszonylag áttekinthető és könnyedén kiigazodunk rajta.

Futópad dőlésszög vezérlés:
Mai futópadok már többnyire motoros dőlésszög állítással rendelkeznek – (amelyik nem azt lehetőleg kerüljük) így hasznos lehet ha nem csak egy fel és le gombbal tudjuk állítani, hanem esetleg a konzolon található közvetlen dőlésszög állító gombok vagy esetleg a markolaton található gombok segítségével. Lehetőleg olyan futópadot válasszunk ami legalább 12-15%-os dőlésszöget is tud.

Futópad sebesség vezérlés:
Minden ember más és más tartományban fut, sétál és kocog. Ezek a magasságunktól függenek a leginkább. Általánosságban a séta 2,5-4km/h -ig; az erőltetett menet 4-6km/h-ig a kocogás 6-8km/h-ig; a futás pedig 8km/h -tól kezdődik. A sebesség vezérlésnek az elhelyezkedése megint csak kényelmi funkció mint a dőlésszögé. A kapaszkodón hasznos lehet ha van vezérlés, főleg ha csak most fogunk futni először futópadon és nem merjük elengedni a kapaszkodókat. Későbbiekben is hasznos lehet ha nem kell a konzolig elnyúlni hanem csak oldalra. – ez furcsán hangzik, de ha valaki már fél órája fut erőteljesebben akkor ez egy hálás funkció lehet!

Futópad programok:
Szinte minden futópad rendelkezik programokkal. mi azt vettük észre, hogy a felhasználók csak töredéke használja a programokat, mindenki csak rááll és manuálisan állítja a dőlésszöget és a sebességet is. Amennyiben Ön is úgy gondolja hogy nem fog programokat használni akkor ennek megfelelően kell választania futópadot, de ha használni fogja akkor jól meg kell nézni, hogy azok a programok rendesen szakember által megírt programok legyenek és ne csak valami légből kapott, kreált programok! Sok futópadban található felhasználói program, mely segítségével Ön saját maga szabhatja személyre az edzésprogramot és tárolhatja el a futópad konzoljában.

Futópad pulzusmérés:
Amennyiben végeztünk már pulzus kontrollált edzéseket akkor tudhatjuk, hogy mennyire fontos és jó dolog ez. Szinte minden futópad rendelkezik markolatérzékelős pulzusmérővel, amiről fontos elmondani, hogy nem mérnek pontosan, csak egy viszonyított adatot adnak vissza! Ahhoz hogy pontos pulzusmérést kapjunk, lehetőleg mellkasi övet használjunk melyek kompatibilisek a futópadokkal. Ezek nem csak azért jók mert pontosan mérnek, de futás közben nem kell a kapaszkodót fognunk a pulzusméréshez, így természetesen tudunk futni! Lehetőség szerint csak ilyen padot válasszunk mely kompatibilis a mellkasi övekkel!

Futópad felhasználói adatok:
Felhasználói adatok akkor lehetnek fontosak, ha mondjuk egy többtagú család használja rendszeresen a futópadot és mindenki más és más adatok alapján fut. Itt megadhatjuk személyes adatainkat (nem, kor, magasság, súly…) melyek alapján a futópad pontos értékeket fog vissza adni. Egyes modelleken akár személyre szabottan tárolhatjuk saját magunk által írt programjainkat. Ezen funkciók használatával nem kell futás előtt pár percet azzal időznünk, hogy megadjuk a fenti adatokat. Hasznos funkció!

Futópad tárolhatósága:
Amennyiben kisebb lakásba vásárlunk futópadot, akkor fontos lehet, hogy a 2 méteres futópadunkat össze tudjuk csukni és könnyedén el tudjuk esetleg tolni más helyre, hogy legyen kellő helyünk, ha mondjuk meglátogat minket egy kisebb baráti társaság. Általában a futópadok felcsukhatóak, így sokkal kisebb helyet foglalnak el és könnyebben takaríthatunk is körülötte.

Futópad biztonság:
A futópadok többsége egy biztonsági kulcs / mágnes segítségével indulnak csak el. Ez a kulcs vagy mágnes több mindenre is alkalmas lehet – Ha a másik csipeszes végét ruhánkra csatoljuk és mondjuk leesünk a padról akkor az könnyedén lerántja és a pad megáll, így további sérülésektől óvhatjuk meg magunkat. Másrészről, ha ez nincs a pad nem indítható el, mely hasznos ha kisgyermek van a családban. Fontos a futópadok biztonságos összecsukása és lenyitása is a kisgyermekes családoknál. Ilyen rendszereket a Horizon Fitness futópadokban találhatunk – az alábbi linken bővebben olvashat róla: Futópad biztonság

 

Cikkünk legelején említettük, hogy más és más szempontokat kell figyelembe venni az egyes felhasználóknak, az alábbiakban megpróbáljuk összefoglalni kinek mire is kell még figyelnie (jobban) a fentieken kívül:

Idősebbeknek mindenképpen az ízületkímélőkre, futófelületre hívnánk fel a figyelmet és a kapaszkodók hosszára. Lehetőleg olyan futópadot vásároljunk aminek kellőképp kényelmes az ízületkímélő rendszere és nem csak egy mondvacsinált “xy” elnevezésű rendszer található benne. Fontos, hogy védjék ízületeiket, hiszen idős korban már kopottabak és sérülékenyebbek az izületek, porcok inak… Fontos lehet nekik a biztonság miatt a kapaszkodó és a széles futófelület. Ajánljuk azokat a futópadokat melyeknek a kapaszkodója a kozoltól a futólapig megy le és hosszasn benyúlik a futópad hosszába.

Rehabilitációra szoruló embereknek vagy sérült embereknek azokat a futópadokat ajánljuk, melyek széles futófelülettel és rehabilitációs célokra alkalmas kapaszkodókkal vannak elláva. Természetesen a sérüléstől is függhet az ajánlott futópad. Lehetőség szerint itt kérjék ki egy szakember véleményét!

Élsportolóknak a figyelmébe ajánljuk az ízületkímélő rendszereket a dőlésszöget és a sebbeséget. Az ízületkímélő fontosságát részben a komolyabb terhelések miatt emelnénk ki illetve a futólap keménysége miatt, hiszen vannak tájfutók és országúti futók is akik más és más talajhoz (keménységhez) vannak szokva. Fontos, hogy megállapítsák a futólap keméynségét, hogy kényelmesen edzhessenek a futópadon. A sebesség és a dőlésszög azoknak lehet fontos, akik “extra” meredekségen és sebességgel futnak / futnának. Általlánosságban a futópadokon található sebesség 0,8km/h -tól 16-20km/h-ig szabályozható a dőlésszög 0-15%-ig – persze van aki ennél többre vágyik ezért alaposan nézzék meg mi mellett döntenek!

 

Reméljük cikkünket hasznosnak találta és sikerült segítséget nyújtanunk mindenki számára – természetesen szakértő kollégáink a rendelkezésükre állnak – keressenek bennünket bátran!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük